В това издание ще споделим някои размисли за меме-тата. Не можем да не ги отразим, още повече че толкова артистично се развиват в дигиталното пространство.
Категорично можем да кажем, че меметата са явление, което въздейства директно :) . Обичайно служат за пародия, ирония, забава или изтъкване на събитие, образ, лице или действие, върху което обществото иска да акцентира, често провокативно. В общия случай се появяват спонтанно.
Криейтивът на самото меме е също ново явление и стил в творческите тенденции. Някой ще скочат и ще кажат: „Какъв криейтив?!“. Но да не забравяме, че творческото изразяване е толкова разнообразно, колкото са хората по земята и че меме-стилът си е стил и то с изразена идентичност.
Самата дума „меме“ има корени още в старогръцкия език. Терминът произлиза от думата мимема (на старогръцки: μίμημα, „нещо, което се имитира“) и по аналогия с термина "ген". Така ни казва Wikipedia, ще й се доверим по този въпрос.
Но всъщност, откъде произхожда това ярко и забавно дигитално явление? Баща на „мемето“ е Ричард Докинс – виден английски биолог, етолог и еволюционист, атеист, скептик и хуманист... През близката 1976г. :), издава книгата си „Себичният ген“, обясняваща по общодостъпен начин различни възгледи за теория на еволюцията и в нея въвежда термина „мем“. И не само, след мем, предлага да се въведе ново научно понятие „меметика“. Ричард Докинс е силно повлиян от Чарлз Дарвин и теорията му, но той вняся в историята избухващото меме и всичко, което то ще донесе след себе си. Неговата идея е била мем да обясни как идеите се възпроизвеждат, мутират и еволюират (мемезират).
Но съвременното меме е еволюирало доста и е по-различно като ефект от родоначалника си „мем“ създаден от Ричард. Уеб меметата, които често ни разсмиват, са предложени през 1993г. от Майк Годуин. Можем да ги причислим към Z-поколението ;)
Днешното меме се разпространява в уеб и оставя особена следа в медията, в която се появи. Самото разпространение е вирусно и със сигурност принадлежи към т.нар. viral marketing/вирусен маркетинг. Силновъздействащото меме, което се поява във важен момент, може да бъде супер ефективен инструмент за реклама. Едно меме може да обиколи света за няколко дни, дори часове. И това явление си заслужава вниманието на маркетолозите. Колкото едно меме се разпространи по-бързо, толкова по-кратък живот има. Много често мемето е провокация за потребителите и ги стимулира да го развиват с допълнително творчество. Така мемето формира цяла комуникационна серия с посланието си.
Мнението за мемето е противоположно. То често иронизира грешки и състояния, които хората не обичат да изтъкват. Но хванати случайно, тези състояния стават публични.
Истината е че мемето не е носител на бляскави идеи или послания, а по-скоро комунира нещо неприлично, излагащо, нормално, но извадено от контекст и най-вече изтъква на показ нещо, с което никой не би се гордял.
Меметата биват статични картинки или анимирани кратки клипчета и ежедневно ни посрещат из потока с публикации в социалните медии.
Меметата са причина за възникване на изцяло нови думи в езика, тип жаргон. Ето някои от тях:
Дали въобще можем да говорим за такава. Разбира се. Някой по-смели автори дори споделят тезата, че това е новото поколение в рекламата. Но очевидно са доста смели.
Само преди месеци найлоновата торбичка на една от големите търговски вериги у нас, даде тласък на серия мемета. Авторите им се състезаваха да са по-оригинални. Едва ли първия от тях си е давал сметка каква непоискана реклама ще направи на въпросната марка. И всичко тръгна от една снимка ;)
Да не забравяме и за Генерала, който месеци наред се спрягаше в какви ли не забавни мемета у нас.
Последното меме, което само преди дни обиколи целия свят е на топлещият се в ръкавиците си политик по време на официална церемония...
Тази негова вариация наистина ни е любима:
Тласък в ефекта на меметата дава споделянето им от известни личности, поп звезди, актьори... И те са хора :) До 2015г. меметата със жабока Пепе бяха най-известните мемета по света.
След появата на социалната мрежа Vine, и нейният наследник TikTok, в който кратките клипчета са до 1 минута с продължителност на живот до 24 часа, мемето се трансформира в нова светлина. Ако е достатъчно оригинално и забавно, то се ползва са споделяне като реакция в други социални медии и това наистина води до нов живот за него.
Към момента меметата присъстват навсякъде из социалните медии. Дали ще са заготовки на различни реакции при комуникиране, коментиране или като публикация в нечий профил, те продължават да ни усмихват.... докато не ни омръзнат.
И да се върнем отново на ролята на мемето в дигиталния маркетинг. Разбира се най-важното нещо тук е как брандовете ще използват хумуристичните картинки, клипчета и gif-чета, тип меме, за да ангажират аудиторията си. Много марки включват мемета в своите комуникационни стратегии, за да се доближат до по-младата аудитория и да я провокират да разпространи посланията им и разбира се, да ги докосне емоционално – целта на всеки бранд! И ние много обичаме хумора и вярваме, че усмивката било то предизвикана и от меме, е много ценна!
За финал ще цитираме един виртуоз на сатирата у нас:
"Светът е оцелял, защото се е смял" - Радой Ралин.
Искра е основател и управител на ValuetyHR - модерна агенция за подбор на персонал. Днес е гост на нашата рубрика. Ето какво ни сподели тя:
Овенът e превключил на анимирано gif-че на постоянно тичащ... ами, овен. Нито има умора, нито чува кой какво му подвиква.
Телецът си хареса меме с мечо Пух, около който фонът се запълва с бурканчета мед. А, след като се запълни, върху тях се появяват още и така... завинаги!
Близнаците На тяхното меме просто пише: Където и да трябва да отидем, ще стигнем за 5 минути – цялото време на света е наше!
Ракът скромно оповести на мемето си: Не ме гони, защото никога няма да се върна!
Лъвът прегърна любовното меме: "Ставам още по-силен, когато ме обичат и враговете ми!"
Девата държи прилежна меме-табелка: "Винаги се смея последна!"
Везната избухна в шикозно меме с надпис: "За да съм твоя, просто ме цени!"
Скорпионът e в меме-шок! Около него има толкова нормални хора и те ужасно го плашат.
Стрелецът си хареса меме с далечни пътища във всички посоки и това наистина го нажежи оптимистично!
Козирогът намръщено гледа пачките, които стърчат от джоба на Лъва и си мисли: "...парите на този не ме интересуват, но като ги гледам ставам по-спокоен! Ето го и неговото меме.
Водолеят категорично отказва да е нормален! Затова си нарисува ярко зелено меме, с розова рамка и оранжев текст върху него: Скучни сте!
Рибата се обърка кое меме си е харесала и отново подчерта пред Астро клуба, че не е двулична, но има и черно лице, ако й се подиграят.
Вашата оценка: