Появата на адаптивният дизайн при уеб сайтовете не е „новина“. Използван подход е и в близкото минало, но най-вече при сайтовете, чиято графична визия е по-нестандартна, изисква различно усещане, предназначена е за специфична аудитория или просто е търсен ефекта на гъвкавост на съдържанието.
Aдаптивният дизайн може да бъде наречен и комплексен, поради своята цялостна ефективност на поведение върху носителите. А, може да бъде наречен и „гъвкав“ или „мобилен“. Гъвкав, тъй като изпълнява адаптивно поведение и подредба на графичните елементи в него, еднакво добре на различни носители: настолни компютри, таблети, мобилни телефони, smart TVs.
От какво е предизвикана употребата на този подход напоследък?
Безспорно от устройствата, на които потребителите разглеждат и ползват уеб сайтовете. Промените в технологиите рефлектираха естествено и при тенденциите в уеб дизайна и сайтовете. Показателното увеличаване на мобилните устройства, доведе до ескалация и в правенето на мобилни сайтове, мобилни приложения и др. Оформи се нова пазарна ниша, бизнес, технологии и ...
И ние в Калипърс минахме по този път: в началото да разработваме отделни мобилни версии на сайтовете, съобразени с мобилните устройства. В един момент обаче това стана ненужно, неефективно и някак естествено преля в правене на адаптивен дизайн на сайтовете. Разбира се, при огромни платформи и уеб сайтове, е неприложимо и там решението е изработката на специално мобилно приложение.
Кои са границите на избор между класически (отделен за всеки носител) и адаптивен уеб сайт дизайн?
Използването на сайта през мобилни устройства трябва да изпълнява основните бизнес цели на сайта и компанията. Да, обаче по-още по-ефективен начин, предизвикан от мобилната среда. Очакванията на потребителите на сайта, ползващи го през мобилно устройство са много по-конкретни, целенасочени и ясни. В общия случай, потребителят иска лесно, бързо и удовлетворяващо очакванията му, да получи търсената информация. При браузването през мобилно устройство, очакванията за максимална удовлетвореност от резултата, са още по-високи. В тази връзка, да заложиш на адаптивен дизайн при правенето на сайта, трябва да бъде част от цялостната дигитална и мобилна стратегия на компанията.
Всъщност между по-горните редове отговорихме на въпроса къде се размива границата в избора между класическия/отделен и адаптивен дизайн: а, именно в постигане на целите на бизнеса и покриване очакванията на потребителите. Потребителите очакват независимо от мобилното устройство, да получат същата информация, да ползват същите функционалности, както в класическия изглед на сайта.
Защо вече не препоръчваме разработка на отделна мобилна версия на сайта :)
Мобилните версии се разполагат обикновено на поддомейн на основния домейн на сайта (Пример: http://mobile.name.com или http://m.name.com/).
Когато сайтът разпознае, че е разглеждан през мобилно устройство, чрез редирект изпраща потребителя към мобилната версия. Тези версии са създадени специално за мобилни устройства и много често имат по-малка информационна структура, не показват цялото съдържание, а само есенцията на най-важното от него, не поддържат всички функционалности. Актуализацията им е през отделна база, поради различните размери картинки, обем съдържание, пише се отделен код и пр. Всичко това увеличава инвестицията при изработка поддръжка на сайта... и на неговата мобилна или мобилни версия.
И накрая, ще завършим с някои от основните предимства на адаптиния уеб сайт дизайн:
- Относително по-лесен за адаптиране към всички следващи нови мобилни резолюции и носители
- Използва едно URL/домейн за всяко устройство и не ползва редиректи
- Кодът е оптимизиран за различните версии на браузерите
- Съдържа цялото съдържание на сайта, независимо от устройството, през което се разглежда
- Адаптивността му води до интерактивно преживяване у потребителя – усещането за удобство спрямо твоето устройства подсъзнателно предизвиква положителна нагласа към сайта и бизнеса зад него :)
- Актуален е! Не бива да забравяме, че наличието му демонстрира, че сайтът е в крак с тенденциите днес
- Ползваем е! Постигането на максимално ефективен адаптивен дизайн, показва, че е анализиран и изграден не само от дизайнери и програмисти, но и от специалисти по ползваемост.
И все пак, ако обемът на съдържание в сайта е огромен, ако изисква редица сложни функционалности, то трябва внимателно да анализираме крайните бизнес цели и преценим дали да изработим адаптивен дизайн или направим технологичен компромис и заложим на класически изглед и отделни мобилни версии за различните устройства.
В заключение, изграждането на уеб сайта трябва да бъде внимателно обмислено спрямо нуждите и очакванията на потребителите. Трябва да бъде технологично издържано, с добавена стойност и най-вече ЕФЕКТИВНО.
Някои от сайтовете с адаптивен дизайн, в портфолиото ни:
- https://www.superhosting.bg/promo2013/
- http://abclusters.org/
- http://bwa.bg/
- http://streams.bwa.bg/ask/
- Най-новият проект тук ще бъде жив скоро ;)
А, ето и отделни мобилни версии:
- http://m.bionat.bg/
- http://m.calipers.bg/
- http://m.impero.bg/
- Blog.calipers.bg
- http://m.dictionary.calipers.bg/
- http://m.cryo-save.bg/
- http://www.superhosting.bg/SuperWinterPromo/
Вие искате ли адаптивен дизайн за сайта си? Обадете ни се на тел: 0899 134 442
Вашата оценка: