Warning: Trying to access array offset on false in /home/calipers/blog.calipers.bg/wp-content/themes/Calipers/single-post.php on line 61

Warning: Trying to access array offset on false in /home/calipers/blog.calipers.bg/wp-content/themes/Calipers/single-post.php on line 73
Разработка
22.12.2012
Необходимо ли е „Начало“ в навигационната лента на сайта

Най-важната задача, която един уеб сайт трябва да изпълнява е да отговаря на потребителските очаквания.
Независимо дали сайта е създаден с основа цел да информира или да бъде полезен посредством интерактивните си функционалности, бързото и лесно достигане до целевата за потребителя страница, е сред най-ценните му качества.

Основната навигация на съдържанието на уеб сайта се осъществява чрез навигационната лента. В зависимост от дизайна на сайта, тази лента може да е позиционирана отгоре, от лява, от дясно, от долу. Това, което обединява всички видове и типове навигационни ленти е, че те служат за ориентиране в съдържателната структура на сайта от всяка негова страница. В този ред на мисли, съдържанието и подреждането на навигацията не бива да се подценява и трябва да се обмисли добре.

Кои елементи е задължително да присъстват в първостепенната навигация на всеки уеб сайт?

Първостепенната навигация в уеб сайта включва връзка към всички основни секции на съдържанието. Те от своя страна групират смислово съдържанието. Това смислово подреждане на съдържанието е в зависимост както от целите, така и от вида целева аудитория, за която е предназначен уеб сайта.
Полезната и актуална информация може да бъде обединена в една част, информацията за компанията в друга, представянето на продуктите и услугите в трета и т.н.
Подредбата на съдържанието на сайта, а от там и на навигацията в него по този начин, помага за по-лесна и бърза ориентация на потребителите, както и подпомага целите, за които е създаден даден уеб сайт.

През последните години поради развитието на  технологиите за разработване на уеб сайтове и развитието на функционалностите, които могат да притежават, сайтовете дават все по-повече възможности за споделяне на по-голямо количество информация. Често това води до изграждане на информационна структура с много секции. Подреждането и организирането на тези секции за лесна навигация е сложна задача и изисква предварително проектиране. Веднъж подредени в структурата и навигацията на сайта, те трябва да оформят дизайна на сайта, така че той да бъде както красив, така и ползваем и лесен за ползване.

Тук идва въпросът за бутонът „Начало“ – необходим атрибут ли е или вече е остарял елемент, чиято функция може да се поеме от логото и информационната пътека.

Аргументи „за“ и аргументи „против“ наличието на бутон „Начало“ в първостепенната навигация.

Аргументи „за“:

  • Навик – потребителите са свикнали да използват този бутон при желание да се върнат на начална страница от вътрешните страници на уеб сайта.
  • Ползваемост – бутонът „Начало“ е ясна и разпознаваема връзка към начална страница от всяка вътрешна страница.
  • Дизайн – бутонът може да бъде брандиран с идентичността на компанията, продукта, услугата и по този начин да допринесе за изграждане на познаваемост на бранда.

  Аргументи „против“:

  • Иновация – уеб технологиите се развиват, което води до промяна на потребителските очаквания и поведения. Запазването на бутона „Начало“ е ненужно при наличие на нови методи за достъпване на начална страница от всяка вътрешна страница.
  • Ползваемост – логото и информационната пътека служат за връзка към начална страница от всяка вътрешна страница. Но, това не се знае от всички потребители. Наличието на допълнителен бутон „Начало“ преповтаря функционалност на тези атрибута. Логото е задължителен елемент на уеб сайта, тъй като е част от идентичността. Информационната пътека е важна функционалност, която дава информация на потребителя във всеки момент къде се намира в структурата на сайта. Функционалността информационната пътека да се използва за навигация, е второстепенна, но създава допълнително удобство.
  • Дизайн – мястото, което е определено за бутон „начало“ може да бъде използване за „раздвижване“ на дизайна или за добавяне на елементи, за които преди това е нямало място. Колкото по-малко задължителни атрибути има, с които да се съобразяват дизайнерите, толкова по-свободни ще бъдат в креативния процес.

Какви са тенденциите на най-посещаваните сайтове в България – имат или не бутон „начало“?

Направихме проучване на най-посещаваните сайтове за последните 3 месеца според класацията на Nielsen за България. Резултатите показаха, че у нас все още няма ясно изразена тенденция относно използването на бутонът „Начало“. В навигацията си 43,40%  от уеб сайтовете имат подобен бутон. Все пак преобладават сайтовете, които са избрали да не включат този елемент в навигационната си лента.

Таблица с резултатите от проучването

Уеб сайтНаличие на бутон "Начало"
Dnes.bgда
Radar.bgда
Rozali.comда
News.bgда
Edna.bgда
teenproblem.netда
gol.bgда
snimka.bgда
capital.bgда
tialoto.bgда
topsport.bgда
investor.bgда
lex.bgда
Abv.bgне
Vbox7.comне
Dir.bgне
Gbg.bgне
Inews.bgне
Bg-mamammaне
Mail.bgне
Start.bgне
Gong.bgне
Dnevnik.bgне
Dariknews.bgне
Aha.bgне
Blog.bgне
div.bgне
winner.bgне
goldenpages.bgне
cosmopolitan.bgне

Мненията и предпочитанията относно включването или изключването на бутон „Начало“ в навигационната лента на даден уеб сайт, все още нямат еднозначен отговор.

Между специалистите в уеб бранша няма единно отношение към този бутон, тъй като наличието или отсъствието му е резултат от различни фактори – дизайн, функционалности, тестове за ползваемост и други. И все пак нашето проучване показва, че тенденцията е към оставане на бутон „Начало“ в миналото.

Свържете се с Калипърс, за да изградим вашия качествен и успешен уеб сайт: office@calipers.bg

Вашата оценка:

Достигнат рейтинг: 0 / 5. Гласувания: 0

Бъдете първият, който ще оцени тази статия.