Най-важната задача, която един уеб сайт трябва да изпълнява е да отговаря на потребителските очаквания.
Независимо дали сайта е създаден с основа цел да информира или да бъде полезен посредством интерактивните си функционалности, бързото и лесно достигане до целевата за потребителя страница, е сред най-ценните му качества.
Основната навигация на съдържанието на уеб сайта се осъществява чрез навигационната лента. В зависимост от дизайна на сайта, тази лента може да е позиционирана отгоре, от лява, от дясно, от долу. Това, което обединява всички видове и типове навигационни ленти е, че те служат за ориентиране в съдържателната структура на сайта от всяка негова страница. В този ред на мисли, съдържанието и подреждането на навигацията не бива да се подценява и трябва да се обмисли добре.
Кои елементи е задължително да присъстват в първостепенната навигация на всеки уеб сайт?
Първостепенната навигация в уеб сайта включва връзка към всички основни секции на съдържанието. Те от своя страна групират смислово съдържанието. Това смислово подреждане на съдържанието е в зависимост както от целите, така и от вида целева аудитория, за която е предназначен уеб сайта.
Полезната и актуална информация може да бъде обединена в една част, информацията за компанията в друга, представянето на продуктите и услугите в трета и т.н.
Подредбата на съдържанието на сайта, а от там и на навигацията в него по този начин, помага за по-лесна и бърза ориентация на потребителите, както и подпомага целите, за които е създаден даден уеб сайт.
През последните години поради развитието на технологиите за разработване на уеб сайтове и развитието на функционалностите, които могат да притежават, сайтовете дават все по-повече възможности за споделяне на по-голямо количество информация. Често това води до изграждане на информационна структура с много секции. Подреждането и организирането на тези секции за лесна навигация е сложна задача и изисква предварително проектиране. Веднъж подредени в структурата и навигацията на сайта, те трябва да оформят дизайна на сайта, така че той да бъде както красив, така и ползваем и лесен за ползване.
Тук идва въпросът за бутонът „Начало“ – необходим атрибут ли е или вече е остарял елемент, чиято функция може да се поеме от логото и информационната пътека.
Аргументи „за“ и аргументи „против“ наличието на бутон „Начало“ в първостепенната навигация.
Аргументи „за“:
Аргументи „против“:
Какви са тенденциите на най-посещаваните сайтове в България – имат или не бутон „начало“?
Направихме проучване на най-посещаваните сайтове за последните 3 месеца според класацията на Nielsen за България. Резултатите показаха, че у нас все още няма ясно изразена тенденция относно използването на бутонът „Начало“. В навигацията си 43,40% от уеб сайтовете имат подобен бутон. Все пак преобладават сайтовете, които са избрали да не включат този елемент в навигационната си лента.
Таблица с резултатите от проучването
Уеб сайт | Наличие на бутон "Начало" |
Dnes.bg | да |
Radar.bg | да |
Rozali.com | да |
News.bg | да |
Edna.bg | да |
teenproblem.net | да |
gol.bg | да |
snimka.bg | да |
capital.bg | да |
tialoto.bg | да |
topsport.bg | да |
investor.bg | да |
lex.bg | да |
Abv.bg | не |
Vbox7.com | не |
Dir.bg | не |
Gbg.bg | не |
Inews.bg | не |
Bg-mamamma | не |
Mail.bg | не |
Start.bg | не |
Gong.bg | не |
Dnevnik.bg | не |
Dariknews.bg | не |
Aha.bg | не |
Blog.bg | не |
div.bg | не |
winner.bg | не |
goldenpages.bg | не |
cosmopolitan.bg | не |
Мненията и предпочитанията относно включването или изключването на бутон „Начало“ в навигационната лента на даден уеб сайт, все още нямат еднозначен отговор.
Между специалистите в уеб бранша няма единно отношение към този бутон, тъй като наличието или отсъствието му е резултат от различни фактори – дизайн, функционалности, тестове за ползваемост и други. И все пак нашето проучване показва, че тенденцията е към оставане на бутон „Начало“ в миналото.
Свържете се с Калипърс, за да изградим вашия качествен и успешен уеб сайт: office@calipers.bg
Вашата оценка: