На пазара след дълго очакване се появи нова социална мрежа с претенциите да се превърне в лидер – Google+. Със силния си старт и огромния интерес на медиите и потребителите, Google+ зададе тона за промени и нововъведения в социалните медии от втората половина на годината. Въпреки това, потребителите не се отказаха от добре познатите: Facebook, Twitter, LinkedIn… А, G+ се появи като още един канал за интернет комуникация между потребителите, както и между брандове и потребители. Свързването на апликациите на Google с профилите в G+ е процес, които продължава и ще бележи развитието на мрежата и през настоящата година.
В отговор на Google, от Facebook направиха значителни промени в платформата си. Освен промени в интерфейса, с които потребителите вече свикват без много шум, от Facebook добавиха гео-позициониране чрез Bing maps. Въведоха опцията за Facebook Mail като изцяло промениха начина на изпращане и получаване на съобщения. Вдъхновени от Hangouts на G+, от Facebook отговориха като сключиха споразумение със Skype за обща платформа за видео чат през социалната мрежа. Най-обсъжданата промяна се случи в края на годината – въвеждането на Timeline в профилите, който да замени Стената. По-този начин всички активности на потребителите, а от 2012 и на фирмените страници, ще е подредена хронологично във времето и от навигация в дясно може да се търси събитие в конкретна година и месец. Въведените през 2011 година промени са мотивирани от засилващите се позиции на конкурентите на бранда и са отговор на представените от другите социални медии нови функционалности. Потребителите не са еднозначни в оценките си за тези промени.
За рекламодателите важна промяна във Фейсбук беше въвеждането на SSL сертификати за всички табове и апликации. Целта на въвеждането им е да се защитят потребителите на Facebook от прихващане на техните личните данни за достъп от недоброжелатели и компрометиране на техните акаунти.
При рекламите също бяха направени промени с цел по-точно и конкретно таргетиране на аудиторията. Вече има възможност и в България да се таргетира по град, по различни интереси, по полови интереси, по семейно положение, по говорим език, по ниво на образование или дори по конкретно работно място. Също така тенденциите през 2011 година в рекламирането в социалната мрежа, бяха насочени към обвързване на потребителите с фен страницата на бранда, а не с отвеждането им директно към уеб сайта. Все повече се използват и Спонсорираните истории и Рекламите на конкретен пост от страницата, вместо традиционните реклами с копирайтинг от рекламодателя.
От друга страна, рекрутване на нови кадри от HR компаниите и отделите вече не е активност само за LinkedIn. Facebook се превърна в предпочитан канал за проверяване на характеристиките и навиците на потенциалните нови служители от фирмите. Вече е практика HR специалистите да пускат информация за свободни позиции като статус в личните си профили, с молба до приятелите си да препоръчат хора или да предадат информацията в мрежата. От друга страна, потребителите, които прояват интерес към съответна позиция получават покана за приятелство от рекрутъра и често това приятелство се използва, за да се разгледа и анализира поведението на потребителя в социалната мрежа. Тази нова тенденция доведе до ограничаване на достъпа до личните данни от страна на много от потребителите на Facebook.
Twitter също направи значителни промени като се обърна към онлайн присъствието на брандовете и добави възможност за интернет реклама, възможност за фирмени страници. В Twitter могат да се рекламират акаунти, туитове или трендове. За момента все още няма възможност за таргетиране на реклами за България. Фирмените страници структуриране на акаунт с цел най-важното съдържание и визуализации да са на най-централно място. Тези профили са изцяло публични и са достъпни и за интернет потребители, които нямат акаунти в социалната мрежа или не са се логнали в акаунта си. Към началото на 2012 година бизнес профилите са достъпни за ограничен кръг от брандове и се очаква през следващите месеци постепено достъпа да стане отворен за всички компании от цял свят.
В световен мащаб най-значимото събитие за социалните медии, обаче на са нововъведията и промените по тях самите, а новата роля, която имат в обществено-политическия живот. Ако в началото на 2011 година някой все още ги е подценявал, в края на годината вече знаем, че те могат да започват революции, да свалят правителства, да спомагат за избирането на нови такива. Знаем също, че няма друг вид медия, която да може да достави информацията до потребителите по-бързо и по-всеобхватно от социалните медии. Ето защо всички са сме в очакване на развитието им през 2012 година.
С развитието на мобилните технологии и в частност на мобилния интернет и на GPS, през следващата година се очаква гео-локализацията да стане част от обичайното, ежедневно изпозване на социалните медии. Тази тенденция поставя под въпрос бъдещето на гео-социалните мрежи като Foursquare. Дали ще успеят да запазят позициите си, след като традиционните социални медии – Facebook, Twitter, G+ навлязат в тяхната пазарна ниша?
От Google обещават през 2012 година да свържат всичките си продукти с G+, като по този начин се стремят да ангажират все повече потребители. Също така очакваме много чести промени и актуализации, като от компанията съобщават, че те ще са на дневна база. (източник http://google-plus.com/4008/google-ranks-8th-position-in-top-10-us-social-networks-and-blogs-according-to-nielsens-report/).
Освен активното развитие на G+, какво да очакваме от основния конкурент Facebook? Основните думи за Facebook поне през началото на 2012 година са гео-локация и видео. От бранда работят върху груповите видео разговори и имплементирането на видео за маркетингови кампании, както и върху осъвършенстване на функционалността за гео-локализация.
Основните очаквания за развитието на Twitter през следващата година са свързани с две теми. Първата, компанията стана официален партньор на Олимпийските игри в Лондон. Олимпийският комитет разреши на спортистите да туитват по време на игрите. С тази стъпка Twitter ще стане най-цитираната медия по време на Олимпиадата през м. юли. Втората основна линия на развитие на бранда, планирана за 2012 година е страртирането на политически реклами, във връзка с президенските избори в САЩ. Това ще бъде първата предизборна кампания, която ще има официален онлайн канал. През следващата година бранда ще заложи основно на развитие и увеличаване на дяла си от онлайн рекламния пазар.
След като през 2011 година LinkedIn беше фокусиран върху платформите си за създаване на събития, за задаване на въпроси и за развитие на групите, през следващата година се очаква да се фокусират в три основни направление – засилване на B2B рекламата, обогатяване на профилите и мрежите от познати на потребителите и създаването на условия за фирмен BUZZ, посредством нови апликации и инструменти в сътрудничество с Twitter.
Като заключение, 2011 година доказа колко важно е присъствието в социалните медии и колко силно влияние имат те не само върху отделния потребител, но върху групи потребители и дори цели нации.
През 2012 година тази тенденция ще се засили от новите възможности и апликации, както и от преминаването към мобилен интернет, който позволява на потребителите на социалните мрежи да общуват по всяко време, от всяко място.
Свържете се с Калипърс, за да изградим успешна концепция за комуникацията на компанията ви в социалните медии: office@calipers.bg
Вашата оценка: