В тази статия ще опиша основните етапи, през които минава изработката на един уеб сайт в Калипърс. Ще разгледаме хипотезата, в която клиентът си прави нов сайт :).
Запознаване с клиента
На първата среща се запознаваме с нашия клиент. Едно от най-важните неща, които имаме за цел да научим е кои са неговите продукти и услуги, какво е тяхното пазарно минало, къде са позиционирани в момента от гледна точка на конкуренти, пазарен дял, корпоративно развитие.
I. Предварителни дейности – тук включваме всички дейности, които ни помагат да създадем качествено предложение за изработка на уеб сайта.
1.1. Дефиниране на Цели и целеви групи (общи и контекстни за сайта)
Идва ред да се запознаем и основните цели на нашия клиент. Каква е неговата визия за бизнес развитие на компанията, кои са ценностите на компанията, какво е постигнато и какво иска още да постигне на пазара, към какъв пазарен дял е ориентиран и най-вече кое го е мотивирало да се заеме с изработка на уеб сайт на компанията си. Успоредно с това, се запознаваме с целевите групи. Дефиринцираме ги на основни и второстепенни.
В резюме научаваме кои са: бизнес и маркетинг целите, целевите групи, мисия, визия и ценности, конкурентите предимства, конкурентите, слабите и силни страни. Запознаваме се и с идентичността на компанията.
1.2. Проучване на конкуренцията и анализ на пазара
Когато дадена компания осъзнае необходимостта, че има нужда от уеб сайт, тя често идва с предварителна визия за това какво да се съдържа в него като информация. Това, с което се заема маркетинг отделът ни е проучване на конкуренцията (онлайн представяне, офлайн активности, продукти и услуги, грешки, силни и слаби страни). Проучването на конкуренцията е важен етап, събраната от него информация ни улеснява да придобием по-добра представа за пазарната позиция и поведение на клиента ни.
3. Проектиране на сайта
Изработката на всеки един комуникационен инструмент е предшестван от изработка на Маркетинг стратегия. Ако клиентът ни вече има такава, то ние я следваме, допълваме и развиваме. Ако я няма, това е базовия етап от взаимната ни работа – да разработим Маркетинг стратегия за комуникация на компанията, продуктите и услугите му. Възможно е и клиентът ни да желае изработка само на уеб сайт, тогава се фокусираме само върху това.
Често предварителните срещи с клиента са повече от една. В процеса на предварителните дейности и проектиране на уеб сайта, имаме нужда от допълнителна информация, появяват се редица отворени въпроси, които изискват работни срещи и дискусии. По време на тях, често се генерират уникални идеи и посоки на изграждане на бъдещия уеб сайт. Опознаването на бранда на нашия клиент, е от ключово значение за изграждане на адекватно и вярно предложение от наша страна.
Събирайки и анализирай информация за бранда и вземайки предвид какво нашия клиент би искал да се съдържа в уеб сайта, ние изграждаме заданието за сайта. То включва:
- информационната структура на сайта – това е смислова и приоритетна подредба на съдържанието. Информационната структура на уеб сайта включва описание на съдържанието, групирано по приоритетно подредени смислови части/рубрики (Пример: Продукти, Услуги, Корпоративна информация, Полезно, Актуално, Регистрация/профил и т.н.). Всяка част/рубрика съдържа описание на основните секции и подсекции в нея. Секция е всяко уникално URL, което е част от информационната структура. Съдържанието на всяка секция определя нейната структура и функционалности. Ето защо, подробното описание на всеки основен темплейт е от ключово значение за бъдещата разработка на сайта и качество на крайния продукт.
- описание на всички основни темплейти
- бизнес логика
- функционалности
- блокове
- технология на изграждане
- езикови версии
- интеграция на готови приложения (ако се планират подобни).
В изграждането на Заданието и описание на съдържание на уеб сайта, включваме части, отделни секции, функционалности, които в резултат на предварителните дейности екипът ни е преценил, че трябва да се съдържат...
4. Одобряване на Задание за сайта
След като си „стиснем ръцете“ върху Заданието за сайта, вече можем да уточним и нужното съдържание за него. Подготовката и организирането на съдържанието е една от най-тежките задачи на клиентите ни :). Екипът ни от copywriter-и е насреща! Ще създадем съдържанието за вашия бъдещ уеб сайт, съобразено с корпоративната политика и ценности. От гледна точка на ползваемост и оптимизация за търсещи машини (SEO), качественото съдържание има ключово значение за сайта. Днес уеб сайтът е основен комуникационен инструмент. Това предполага да съдържа важна, ценна, богата информация за бранда, на който е посветен.
II. Изработка на сайта – това е вторият основен етап. В него включваме под етапите от същинската изработка на сайта.
1. Разработка на дизайн (графична концепция)
Стигнахме до най-деликатния етап – създаването на графичната концепция за сайта… При създаването на дизайна за сайта, криейтив и маркетинг отдела ни се съобразяват с няколко основни условия: идентичността на бранда (лого, слоган, шрифтове, цветове, корпоративен стил, logo book, мисия, визия, ценности, име на домейн на сайта), цели и целеви групи, конкуренти, приоритети – кое искаме да покажем на преден план, на кое искаме да акцентираме, функционалности, които ще съдържа сайта, технология, с която ще бъде изграден, съдържание, послания. Тук разработваме дизайн на начална страница и няколко от най-важните вътрешни темплейти на сайта.
2. Софтуерна разработка на уеб сайта
Това е най-продължителния етап от създаването на уеб сайта. Първо разработваме Content Management System (CMS, Система за управление на съдържанието – текстове, картинки, продажби, SEO и др.).
Използваме собствена система за това - Calipers CMS. Calipers CMS е система за управление на съдържанието (текстове, картинки, мултимедия) в динамичните уеб сайтове. Предназначена е за хората, които се грижат за уеб сайт и им позволява да работят по различни части на съдържанието му.
Calipers CMS е базирана на платформата Elements, разработка на Ладжър (повече за Уеб базирана платформа Elements, прочетете тук). Calipers CMS дава възможност за лесна и удобна поддръжка на съдържанието в сайта. Достъпът до нея става чрез потребителско име и парола, разположена е на отделен URL адрес на сайта, достъпен само за неговия административен екип.
Работата с Calipers CMS не изисква специални компютърни умения и след кратко обучение за работа с нея, всеки администратор на сайта може да:
- добавя и редактира съдържание
- качва/скрива/показва/изтрива снимки и мултимедия
- създава секции и подсекции
- редактира имена на секции
- редактира URL на секции
- добавя допълнителни администратори в сайта
- задава техни права за достъп и ползване
- показва/скрива допълнителни блокове в темплейтите на сайта, както и регулира връзките в тях
- създава хоризонтални текстови връзки в сайта
- и т.н.
Calipers CMS използва WYSIWYG Editor (What You See Is What You Get) – инструмента, чрез който визуално се оформя текстовото съдържание в уеб сайта.
По време на софтуерната разработка на сайта програмисти и дизайнери създават публичната му част - това, което вижда потребителя. Извършваме редица тестове за ползваемост и качество, въвеждаме и форматираме съдържанието, минаваме няколко етапа на качествен контрол. Често правим промени по отделни темплейти и функционалности в тях, в резултат на полученото цяло съдържание.
Ако сайтът има повече от една езикови версии, то създаваме и тях.
3. Въвеждане на съдържанието
Подготовката, въвеждането и форматирането на базовото съдържание, с което ще стартира уеб сайта е важен и отговорен етап. Много често съдържанието, което получим от клиента ни, променя сайта – изисква създаване на нови секции, функционалности, блокове, дори води до корекции в дизайна. Уникалното и качествено съдържание е водещо предимство за един уеб сайт. Когато оптимизираме сайта за търсещи машини (SEO), ние даваме специални препоръки на клиента ни как да го напише, форматира, както и как да се грижи за него в бъдеще.
4. Интеграция на готови приложения
Голяма част от сайтовете, които разработваме, включват интеграция на готови приложения. Това могат да бъдат: банер система (OpenX), чат система, форум (php BB), различни системи за онлайн разплащане и др… в зависимост от целите. Задължително в сайта интегрираме и Google Analytics.
5. Качествен контрол на сайта
Ключов етап в разработката на сайта! Качественият контрол включва преглед на това дали е изпълнено заданието, дали работят всички функционалности, тестване на сайта от гледна точка на ползваемост за потребителя и различните версии на браузърите. Етапът на качествен контрол почти винаги носи след себе си корекции в посока подобряване и развиване на сайта. Тестването „на живо“ дава възможност за реален поглед върху сайта и възможност за подобрения и развитие. Обичаме този етап :) - тук можем да надграждаме на воля сайта!
6. Провеждане на обучение за работа с Calipers CMS
След като разработим сайта и го инсталираме на тестов хостинг сървър, каним екипа на клиента ни при нас, за да проведем обучение за работа с административната част на сайта Calipers CMS. След обучението предоставяме електронна версия на Ръководство за работа с Calipers CMS. А, екипът ни по поддръжка и развитие на сайтовете, в бъдеще ще бъде на разположение за съдействие консултации (виж: extranet.calipers.bg).7. Инсталация и настройка на уеб сайта на хостващия сървър на клиента
Инсталацията и настройката на сайта на официалния хостинг сървър е финален етап преди пускане. Тук отново тестваме и преглеждаме сайта. Настройваме отделните форми в сайта да изпращат имейли до имейл адреси на клиента ни, проверяваме за грешки и несъответствия или неработещи функционалности.
8. Сайтът е Онлайн!
Нашият клиент е вече“видим” в Интернет. Работата по сайта обаче не спира до тук :)!.
9. Финално доусъвършенстване
Финалното доусъвършенстване е много важно за качеството на сайта. Той е онлайн, работи, посещава се… ние продължаваме да правим подобрения и развитие по него. Много често се появяват и виждат нередности точно на „работещия уеб сайт“. Ето защо, тук правим корекции както по дизайна, съдържанието, разработката, разбира се съпътствани от постоянен качествен контрол.
10. Поддръжка и развитие на сайта
Днес наличието на уеб сайт не е достатъчно условие за неговия успех. Интернет като медиа е толкова динамична, че изисква всички работещи в нея продукти да се поддържат и развиват ежедневно.
Успешният уеб сайт е работещия уеб сайт. А, работещия уеб сайт е този, който е създаден качествено и качествено и активно се поддържа и развива. Поддръжката и развитие включва от една страна актуализация на съдържанието и от друга създаване на нови части, секции и под секции, нови функционалности, допълнителни езикови версии, интеграция на нови приложения и т.н. и т.н.
Това, което следва от тук нататък е изграждане на стратегия за онлайн комуникация. Тя включва: онлайн маркетинг и интернет реклама. За тях ще можете да прочете в следващите ни статии. Очаквайте ги скоро.
Свържете се с нас, за да изградим вашия уеб сайт и създадем стратегия за онлайн комуникация на бранда ви в Интернет: office@calipers.bg
Вашата оценка: