11.09.2010
Блог – ползи и преимущества

Блогът е вид уеб сайт, който съдържа тематична или обща информация, която интересува и вълнува неговия автор. Съдържанието в блога може да бъде текст, картинки, видео и разбира се много връзки към външни сайтове.

Думата блог произлиза от английската дума web (мрежа, интернет) и log (записвам, регистрирам данни).

Създаването на един блог става особено бързо и лесно посредством една от най-популярните платформи за тази цел - WordPress (http://wordpress.com/). За да бъде уникален блога като визия и структура, той трябва да бъде брандиран в съответната идентичност на неговия автор, а именно цветовете, графичните елементи, големината и вида на шрифта да наследяват идентичността на автора.

Често блогът се оприличава на дневник и личните блогове изпълняват точно тази функция. В тях авторите им поделят мнения, идеи, размисли, впечатления, връзки, картинки, видео и аудио.

Появата на блога като комуникационен инструмент даде свобода на всеки, който иска да „говори“ онлайн, да го прави свободно. Но, освен че служи за публикуване на всякакъв вид информация, блогът дава възможност потребителите му да споделят също мнения и становища, посредством функционалността „Коментари“ и по този начин да създава общност около автора.

Развитието на блога като комуникационен инструмент е толкова бързо и многостранно, че днес ясно можем да обобщим няколко основни негови разновидности:

  • Личен блог – зад него стои лице, което пише от свое име и за себе си и своето светоусещане
  • Корпоративен блог – това са блогвете на фирми. В тях те публикуват новини, статии, анализи, информация за своя бизнес, продукти, услуги. Хубаво е корпоративния блога да бъде разположен на под домейн на основния домейн на фирмата: http://blog.domainname.com/
  • Тематичен блог – това е блог, фокусът в който е дадена тема, било то обществена, социална, политическа, професионална, лична
  • Блог на общност – този вид блогове са наследници на форумите. В тях потребители с еднакви интереси в дадена област пиша и коментират
  • Продуктов блог – това е блог на конкретен продукт. В него фокусът на информацията е продуктът
  • Институционален блог – този вид блогове са типични за държавни и обществени институции, комисии, сдружения и др. и т.н. и т.н.

На практика видовете блогове са аналогични на видовете уеб сайтове.

Блогът има няколко основни функционалности, които на практика са и неговите основни предимства. Можем да ги подредим в следните групи:

1. Общи

  • Публикуване на новини/статии/картинки/видео/аудио/файлове
  • Категоризация на статиите
  • Таг-ване на статиите, посредством етикети. Етикетът филтрира статиите, както и дава възможност на потребителят за бързо търсене по ключова дума в Блога
  • Възможност за добавяне на Call-to-Action елемент, например: Връзка към запитване/контакти/Свържете се с нас и др.
  • Възможност за интеграция на Блога със социалните мрежи: Facebook, LinkedIn
  • RSS абонамент
  • Tърсене по ключова дума из съдържанието на блога
  • Възможност за рейтинг на статиите
  • Всяка статия има дата и час – с това не може да се манипулира J
  • Публикуването на статии може да става от няколко потребителя/администратора. Името на всеки излиза под името на статията. Авторът може да бъде излиза и с псевдоним.
  • Блоговете се изграждат върху готова платформа – Wordpress. Wordpress е с изключително олекотен html код, както и с висок рейтинг в Google. Това са предпоставки за по-висока успеваемост в резултатите от търсене по ключови думи в Google, които са целеви за блога.
  • Удобен административен панел за поддръжка на съдържанието на Блога

2. За автора

  • Възможност за диалог с потребителите/читателите на Блога – те имат възможност да коментират и пиша свободно
  • Възможност за селекция/преглед на коментарите, т.е. преди да се публикуват в Блога, могат да бъдат ревизирани от автора и той „ръчно“ да ги публикува
  • Възможност към някои статии да не е позволено да бъдат коментирани
  • Подпомага увеличаване популярността на марката (автора, фирмата, продукта) – brand awareness
  • Възможност за насочване на потребителското мнение и изграждане на „онлайн кръг“

3. За Бизнеса

  • Подпомага оптимизацията за търсещи машини, тъй като използва WordPress Платформа, която е с много висок рейтинг в Google и много оптимизиран код
  • Изключително силен комуникационен канал, особено ако се поддържа активно и съдържа интересни статии – това ще връща потребителите отново и отново и ще ги направи „съпричастни“
  • Дава възможност за изграждане на „кръг“, донякъде и лоби в Интернет. Хората, които четат блога са фенове, е има и зложелатели и конкуренти J
  • Може да предизвика дискусии

4. За потребителите/читателите

  • Могат да коментират статиите и осъществяват виртуален диалог с автора
  • Могат лесно да споделят статиите от блога в социалните мрежи, ако блогът съдържа „социален елемент“ от типа Сподели в: Facebook, LinkedIn, Twitter и др.
  • Информират се

След като сме интегрирали и брандирали блога, трябва да структурираме и въведем неговата първоначална информация: кратка информация за автора, контакти, категории, в които ще класифицираме статиите и разбира да въведем и публикуваме първоначалните статии. Но, както всеки уеб сайт, така и блогът трябва да бъде комуникиран активно с целевата аудитория, особено в неговия стартов период.

Някои от дейностите за първоначална комуникация на блога са:

1. В уеб сайта

  • Извеждане на блок с последни статии от блога (прави се да работи автоматично)
  • Публикуване на ясна връзка към Блога (хубаво е да отваря в нов прозорец на браузъра)
  • Публикуване на новина в сайта (ако говорим за корпоративен блог), че вече имаме блог

2. В социалните мрежи

  • Публикуване на новина, че автора вече има своя блог
  • Настройка на Facebook фен страница да публикува автоматично статиите от блога. Същото се отнася и за LinkedIn
  • Шерване/споделяне на първата статия в социалните мрежи през профила на автора, може и през личните профили на екипа

3. Печатни маркетинг инструменти

  • Поставяне на уеб адрес на блога във: визитки, бланки и др. рекламни материали за корпоративна комуникация

4. Други комуникационни канали

  • Създаване на корпоративна имейл сигнатура и поставяне на уеб адреса на блога в нея

5. Контрагенти

  • Кратък мейлинг до контрагентите и приятелите, че вече имаме блог

Пример на корпоративни блогове, разработени от Калипърс са:

Свържете се с нас, за да изградим стратегия за създаване, поддръжка и развитие на вашия блог: office@calipers.bg

Вашата оценка:

Достигнат рейтинг: / 5. Гласувания:

Оставете своя коментар към тази статия:

Имейл адресът ви няма да бъде публикуван