Маркетинг
22.03.2016
Какво е крайно време да научите, ако искате да получите адекватен онлайн маркетинг

Онлайн маркетинг е особено модерно понятие през последните няколко години.

В последно време всеки, който е настроил една кампания във Facebook преди 5 години е маркетинг специалист и всеки, който съчинява текстове за Facebook постове е маркетинг специалист – копирайтър.

Истината е, че нивото на онлайн маркетинга в България все още е изключително ниско. Къде се корени проблемът – дали в рутинните предложения на агенциите в бранша, които нямат нито ресурса или куража за нещо нестандартно или в клиентите, които дефинират целите си като „първо място в Google до другата седмица“ и „много фенове и лайкове“ или пък имат желанието сами да се справят, без да имат нужните познания,  е трудно да се определи.

Ситуацията е малко като философският въпрос за кокошката и яйцето, но като оставим философията настрана, резултатите не са много впечатляващи – безинтересни и незапомнящи се кампании, ниска ефективност, никаква релевантност и пари на вятъра.

Събрахме в тази статия няколко световни маркетинг тенденции, с които е добре всички специалисти, а и хора с всякакви бизнеси да се запознаят, за да имат реален поглед не само върху собствените си бизнес планове и маркетинг стратегии, а и върху развитието на онлайн маркетинга в световен мащаб.

Преживяването на клиентите (Customer Experience)

Може и да звучи странно, но начина, по който карате клиентите да се чувстват, докато взаимодействат с вас, вашите служители, вашия магазин, вашето съдържание, вашите социални медии, вашият продукт е дори по-важно от обективни фактори като цена и дори качество! Всичко, което правите трябва да е съобразено с Customer Experience - дизайн, съдържание, поведение, отношение и т.н., така че когато потребителят приключи, в него да е останало усещането, че нещата са били лесни и удовлетворителни, а той е бил важен за вас!


Ad Block – а сега накъде?

Делът на потребителите блокиращи рекламите нараства постоянно. Не, банерът ви не е невероятен и никой не иска да му се натрапва постоянно, да изкача от статии и да го преследва, да се уголемява, да се търкаля по монитора му и да му крещи в лицето какви невероятни продукти имате, въпреки че дори сте направили анимации! Това означава ли да не използвате банери? Не. Това означава много внимателно да ги създавате, така че да рекламират продуктите ви незабележимо и ненатрапчиво (странно, нали?) и още по-внимателно да избирате на кого и къде да се показват. „Но аз искам банерите ми да се виждат милиони пъти, от милиони хора!“. Не. Банерите ви трябва да се виждат само от релевантната към продуктите ви аудитория, която би имала интерес към тях и има възможност да ги използва/закупи. Да рекламирате iPhone 6 на баба ви няма смисъл, нали така? Само опитайте.

Социалните мрежи са канали за общуване, а не основа на маркетинг стратегия

Социалните медии не са маркетинг и не са стратегия сами по себе си. „Да ни има във Facebook и да ни вървят реклами” не означава нищо и няма полза, ако не е част от една по-голяма стратегия и/или кампания. Социалните медии са едни (от много) платформи и са страхотни като добре инкорпорирана част от нещо по-мащабно и завършено, но трудно ще постигнете някакви сериозни резултати ако с тях се изчерпват вашите онлайн маркетинг активности.

Данни, данни, данни

Мислите си, че маркетингът е в шарени картинки и сладки приказки? Съжаляваме :( Преди моментът на сладките приказки е събирането и анализирането на данни. Да, ужасни цифри, скъпи, неразбираеми, тонове, пръснати из сложни платформи и безкрайни шийтове. Това е положението. Като се започне от продукта, мине се през каналите, форматите, думите и се стигне до картинките, всеки елемент се създава съобразно аудиторията и нейните особености (не, не е както на вас ви се струва най-готино). За да можем да се справим с тази задача обаче, трябва постоянно да събираме информация за тази аудитория. Този процес не само не спира, след като стартирате кампаниите си, но дори става по-сложен със събирането и анализирането на новите данни и корекциите, които правим, ако новата информация, която сме получили ги налага.

Мобилни устройства

Mobile first. Чували ли сте този израз? Минимумът, който се изисква е респонсив сайт. Дизайнът на уеб сайтовете вече се прави първо за мобилни телефони и едва след това се адаптира за десктоп устройства, а не обратното, както бе до скоро. Рекламните кампании се създават и оптимизират специално за мобилни телефони, използват се все повече апликации, които позволяват лесно и удобно взаимодействие на потребителите с вашето съдържание и предложения. Така че ако досега ви е или не сте го намирали за важно, сега е моментът, в който да се заемете и да направите мобилния телефон своя най-добрият приятел (но не заради Candy Crush!)

Видео съдържание

Тенденция, която няма никакво намерение да затихне. Видео съдържанието продължава възхода си и става все по-популярно и предпочитано от потребителите. То е лесно и бързо за възприемане, неангажиращо и лесно може да се зареди емоционално, нещо, важно за успеха на всяко съдържание. Минусът е, че видео съдържанието се създава трудно и не е никак евтино. Но ако искате да изпъкнете в онлайн свят пълен с конкуренти и потребители, които са толкова наситени на информация, че я игнорират все по-често, ще трябва да се потрудите.

Качествено съдържание

Вероятно ви е омръзнало да слушате колко е важно. Content маркетингът е по-важен от всякакви обилни реклами и гръмки твърдения. Качественото и полезно съдържание създава връзка между бранда ви и потребителите. Той е малко по-бавният, но далеч по-успешен и дълготраен път към успешните и взаимноизгодни отношения между вас и вашите потребители. Разбира се, качественото съдържание се създава бавно и изисква сериозни усилия.  С повече качествени неща е така. Да не кажем с всички.

Толкова от нас за важните тенденции в онлайн маркетинга напоследък. :)

Ако имате свои виждания по въпроса, мислите, че не сме прави, или пък, че сме много прави, можете да ги споделите в коментар под статията :)

Вашата оценка:

Достигнат рейтинг: / 5. Гласувания: